Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
egitimciler
19 juillet 2013

SOSYAL GELİŞMENİN BOYUTLARI

lcnmcsi vc birlikte yaşamanın gerektirdiği kurallara uyabilnıe- sidir. Bu da zamanla oluşmaktadır.

SOSYAL GELİŞMENİN BOYUTLARI VE BU GELİŞİMİ ÖLÇME SORUNLARI

Psiko-sosyal gelişim, soyut olarak değil, bireylerin davra­nışları temel alınarak İncelenmektedir. Sözkonusu davranışlar, toplumsal davranışlardır. Genellikle gelişim kavramıyla anlatıl­mak istenen, amaca yönelik ve belirli bir zaman boyutuyla bağ­lı olarak görülen, belli bir düzen içinde birbirini izleyen deği­şikliklerdir (*).

Gelişimin kişiden kişiye farklılıklar göstermesi nedeniyle, standardize edilmiş bir ölçekle sosyal gelişimin ölçülmesinde bazı güçlüklér ortaya çıkmaktadır. Ayrıca, gelişimin hızı ve çe­şitli yönleri, sosyal, ekonomik, kültürel ve çevresel koşullarca etkilenmekte olduğundan, bağımsız bir gelişim eğrisinin sap­tanması zor görülmekte, çeşitli kültürlere, sosyo-kültürel ortam­lara göre ayrı normların saptanması gereği ortaya çıkmaktadır. Ancak, ne olursa olsun, gelişimin evrensel olan ve belirli bir ilerleme gösteren yönlerini bulmak amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda sosyal gelişmeyi ölçmek üzere günümüze dek ge­liştirilmiş iki tip ölçek vardır. Bunlardan bir tanesi, «Derece­lendirme Cetvelleri» (Rating Scales), diğeri ise, birçok faaliye­ti, ilgi ve tavırları değerlendiren «Soru Listeleri» veya «Anket­lerdir. Bu ölçekler arasında en çok ilgi çeken ve kullanılan Doll' m «Vineland Sosyal Olgunluk Cetveli»dir. Bu sosyal olgunluk ölçeğinin başlıca amacı, «birbiri ardından gelen yaş basamak­larında, bireyin olgunluğunun genel bir görünüşü olarak sosyal yeterliliğinin değerlendirilişini sayısal olarak ifade etmektir.»

Marie Claude Hurtig ve René Zazzo (1), Henri Rousselle Hastanesi'ne bağlı psikoloji laboratuvarında, sosyal otonomi, sosyal uyum, sosyal zekâ düzeylerini ölçebilecek ve bireysel muayenelerde olduğu kadar, araştırmalarda da kullanılabilecek bir araca gereksinme duyduklarından, Doll’m «Vineland Sosyal

[1] Başaran, Prof. Dr. F., Psiko-Sosyal Gelişim (7-11 Yaş Çocukları Üzerinde Yapılan Bir Araştırma), Kalite Matbaası, Ankara, 1974, s. 17.

Publicité
Publicité
Commentaires
Publicité
Archives
Publicité